A hazai független kiadók és a vásárlók is kattannak a vinylre

Annak, aki egy kicsit is követi az elmúlt év híreit, valószínűleg nem újdonság, hogy a zenei szakmát alaposan padlóra küldte a világjárvány, hiszen a fő bevételi forrás az élőzene, átlagosan 60%-a a zenészek összbevételének. De mi a helyzet a jó öreg fekete “bakelittel”?

 

A teljes zenei szektor érzékeny ökoszisztéma, és bizony idővel, vagy így, vagy úgy, a hangfelvételipart, azaz a kiadókat is eléri a válság. A legfrissebb ProArt Zeneipari Jelentést még decemberben publikálták, mely a 2019-es év mellett a 2020-as év első felét is vizsgálta, az ő számaik mentén nézzük meg, hogy alakul a helyzet itthon.

A fenti ábrán 2020 még nem látszik, de predesztinálható, hogy ha nem is olyan mértékben, mint az elmúlt években, de valamennyire nőtt a hangfelvételipar bevétele, a MAHASZ statisztikája például elég ígéretes képet fest. A növekedés nem csak az összesítésre és a digitális bevételekre igaz itthon, hanem (ellentétben a legtöbb európai országgal) a fizikai eladások mértéke is nőtt a 2018-ashoz képest, ami elsősorban a vinyl-eladások erősödésének köszönhető. Érdekes adat az Egyesült Királyságból, hogy 2020-ban 1987 óta először előzte meg az össz-vásárlások tekintetében a vinyl a CD-t.

Ehhez képest nálunk még mindig erősebb a CD, ami jórészt egy magyar sajátosságnak, a “benzinkutas cédének” köszönhető. A vinyl itthon is és globálisan is a 2010-es évek óta reneszánszát éli, a HAIL – Magyar Független Lemezkiadók Egyesületének tagjai is jórészt ezzel a formátummal foglalkoznak elsősorban, így számukra külön öröm, hogy az Egyesület gyártási konzorciumra szerződött az osztrák Austorvinyl-lel. 2019-ben az össz hazai fizikai értékesítések 17,5%-a volt a vinyl, ami szűk 465 millió forintot jelent, úgy, hogy egy lemez átlagosan 4779 Ft-ba kerül.

 

Az itthon eladott lemezek egyébként 88%-ban külföldi zenekarok és előadók lemezei, ami igen magas szám, és azt mutatja, hogy a hazai kiskiadóknak, előadóknak, zenekaroknak nagyobb láthatóságra lenne szüksége ahhoz, hogy el tudják adni a felvételeiket. A HAIL is azon dolgozik, hogy a független kiadókat egybetetrelje, érdekeiket képviselje és nagyobb láthatóságot biztosítson nekik a hazai- és külföldi piacon.

 

Mint zeneszerető ember elképzelhetetlen számomra az élet minőségi zenehallgatás nélkül, az egyesület elnökeként pedig örülök, hogy az Austrovinyl révén olyan produkciós partnerre találtunk, aki nemcsak a minőséget garantálja tagjainknak, de elkötelezettek a környezettudatos gyártás irányában is, ami számunkra kiemelt fontossággal bír” – mondta el Jeges Zsolt, a HAIL elnöke.

 

Még az év elején forgattak le egy rövid videósorozatot néhány hazai függetlennel, hogy adjanak egy kis betekintést azoknak is, akik nem ismerik ezt a világot. A videókban kiadók vezetői mesélnek arról, hogy miért alapítottak kiadót, milyen zenei stílussal foglalkoznak elsősorban, és egy ilyen év után hogyan tekintenek előre. A videókban szereplő kiadók: Embliss Records, Mana Mana, PrePost, MZK Publishing, NOW Books & Music, Launching Gagarin, Flying Banana, GrapefruitMoon Records, Budabeats, AM:PM, XLNT, EXILES. Nézzétek meg!